Hrátky s filtry (gely) na blesk
Odeslal: 08 Říj 2007 20:39
Hrátky s filtry (gely) na blesk
Předtím než začnu popisovat, co všechno se dá provádět s gelama na blesku bych vás rád seznámil s novou modelkou slečnou Vendulkou Rozvrkočenou, kterou můžete vidět na první fotce. Určitě jste si všimli, že to v životě neměla lehký, proto si poznámky typu „Ta je příšerná. Proč raději nefotí mě?“ nechte, prosím , pro sebe. To by na úvod mohlo stačit tak se teď můžeme vrhnout na focení.
Jak už jsem napsal, na první fotce je Vendulka, kterou jsem pro srovnání vyfotil v „kontrolovaných, téměř laboratorních, podmínkách“ bleskem s nasazeným komínkem, který měl zabránit tomu, aby blesk ovlivnil i okolní světlo. Vyvážení bílé (WB) jsem na svým EOSu nastavil na blesk. Abych dosáhl správnýho vyvážení Vendulky a okolní ho světla, fotil jsem na čas 1/40 s. Na druhé fotce je vybavení, které jsem použil. V igeliťácích jsou gely na blesk, na zelené fólii je snoot (komínek)vyroben z vynikajících džusů Relax a poslední je Lastolite XPO, který je vynikající pro korekci bílé, ale umí toho víc.

První filtr, který jsem použil je ½ CTO (oranžový), který je nejčastěji využívaný, když se používá blesk a žárovkové osvětlení. Na první fotce je Vendulka vyfotografovaná s ½ CTO na blesku a s komínkem, aby se zabránilo vlivu na okolní světlo. WB je nastavena na blesk. Druhá fotka je focena stejným nastavením s tím rozdílem, že jsem fotografoval Lastolite XPO. Na třetí fotce je opět Vendulka – Použil jsem stejný filtr jako v prvním případě (1/2 CTO) a komínek, ale WB jsem nastavil na uživatelské nastavení a nastavil bílou podle fotografie Lastolite XPO (prostřední fotka). Fotoaparát si s tím docela dobře poradil – Vendulka má svou přirozenou barvu, ale okolní světlo, které nebylo ovlivněno bleskem, po vyvážení bílé zmodralo.
Na dalších fotografiích budu používat pro trojici obrázků stejné nastavení, které jsem právě popsal – budu jen měnit filtry.

Další řada obrázků je focena s plným CTO, díky čemuž jsem dosáhl silnějšího efektu.

Po CTO je nejvíce používaný filtr Plus Green známý také jako Window Green, kterej se používá při zářivkovým osvětlení. I tentokrát si fotoaparát docela dobře poradil s vyvážením bílé – modelka má přirozenou barvu a okolí má lehce fialový nádech.

Pro další řadu fotek jsem použil ½ CTB (color temperature blue – modrý filtr). Fotoaparát odvedl po vyvážení bílé dobrou práci – Vendulka vypadá přirozeněji než při použití WB blesk (první fotka v řadě) a okolí získalo lehce oranžovou barvu.

Po ½ CTB jsem neodolal a použil plný CTB, jež má stejně jako Plný CTO (zmíněnej dříve), silnější efekt než ploviční CTB. Oranžová je vidět i ve stínech, ale je to logický, protože tam blesk nedobleskne.

Poslední z filtrů je červený Red Flame, kterej má opravdu jedovatou barvu a fotoaparát? Ač se určitě snažil, nedokáže červenou úplně vyvážit. Čekal jsem, že okolí bude do zelena, ale překvapila mě docela silná modř.

Nakonec mě zajímalo jak si fotoaparát poradí se zelenou fólií, která je i na obrázku úplně nahoře. Fólii jsem přeložil (silnější efekt) a dal ji před komínek na blesku. Fotoaparát odvedl mnohem lepší práci než u červeného filtru - Vendulka má velmi lehký zelený nádech a okolí je i bez brýlí růžové.
To co jsem popsal je založeno na jednom článku, který jsem četl na Flickru, a který už bohužel nemůžu najít.

Předtím než začnu popisovat, co všechno se dá provádět s gelama na blesku bych vás rád seznámil s novou modelkou slečnou Vendulkou Rozvrkočenou, kterou můžete vidět na první fotce. Určitě jste si všimli, že to v životě neměla lehký, proto si poznámky typu „Ta je příšerná. Proč raději nefotí mě?“ nechte, prosím , pro sebe. To by na úvod mohlo stačit tak se teď můžeme vrhnout na focení.
Jak už jsem napsal, na první fotce je Vendulka, kterou jsem pro srovnání vyfotil v „kontrolovaných, téměř laboratorních, podmínkách“ bleskem s nasazeným komínkem, který měl zabránit tomu, aby blesk ovlivnil i okolní světlo. Vyvážení bílé (WB) jsem na svým EOSu nastavil na blesk. Abych dosáhl správnýho vyvážení Vendulky a okolní ho světla, fotil jsem na čas 1/40 s. Na druhé fotce je vybavení, které jsem použil. V igeliťácích jsou gely na blesk, na zelené fólii je snoot (komínek)vyroben z vynikajících džusů Relax a poslední je Lastolite XPO, který je vynikající pro korekci bílé, ale umí toho víc.

První filtr, který jsem použil je ½ CTO (oranžový), který je nejčastěji využívaný, když se používá blesk a žárovkové osvětlení. Na první fotce je Vendulka vyfotografovaná s ½ CTO na blesku a s komínkem, aby se zabránilo vlivu na okolní světlo. WB je nastavena na blesk. Druhá fotka je focena stejným nastavením s tím rozdílem, že jsem fotografoval Lastolite XPO. Na třetí fotce je opět Vendulka – Použil jsem stejný filtr jako v prvním případě (1/2 CTO) a komínek, ale WB jsem nastavil na uživatelské nastavení a nastavil bílou podle fotografie Lastolite XPO (prostřední fotka). Fotoaparát si s tím docela dobře poradil – Vendulka má svou přirozenou barvu, ale okolní světlo, které nebylo ovlivněno bleskem, po vyvážení bílé zmodralo.
Na dalších fotografiích budu používat pro trojici obrázků stejné nastavení, které jsem právě popsal – budu jen měnit filtry.

Další řada obrázků je focena s plným CTO, díky čemuž jsem dosáhl silnějšího efektu.

Po CTO je nejvíce používaný filtr Plus Green známý také jako Window Green, kterej se používá při zářivkovým osvětlení. I tentokrát si fotoaparát docela dobře poradil s vyvážením bílé – modelka má přirozenou barvu a okolí má lehce fialový nádech.

Pro další řadu fotek jsem použil ½ CTB (color temperature blue – modrý filtr). Fotoaparát odvedl po vyvážení bílé dobrou práci – Vendulka vypadá přirozeněji než při použití WB blesk (první fotka v řadě) a okolí získalo lehce oranžovou barvu.

Po ½ CTB jsem neodolal a použil plný CTB, jež má stejně jako Plný CTO (zmíněnej dříve), silnější efekt než ploviční CTB. Oranžová je vidět i ve stínech, ale je to logický, protože tam blesk nedobleskne.

Poslední z filtrů je červený Red Flame, kterej má opravdu jedovatou barvu a fotoaparát? Ač se určitě snažil, nedokáže červenou úplně vyvážit. Čekal jsem, že okolí bude do zelena, ale překvapila mě docela silná modř.

Nakonec mě zajímalo jak si fotoaparát poradí se zelenou fólií, která je i na obrázku úplně nahoře. Fólii jsem přeložil (silnější efekt) a dal ji před komínek na blesku. Fotoaparát odvedl mnohem lepší práci než u červeného filtru - Vendulka má velmi lehký zelený nádech a okolí je i bez brýlí růžové.
To co jsem popsal je založeno na jednom článku, který jsem četl na Flickru, a který už bohužel nemůžu najít.