Hadž znamená svatou pouť do Mekky a také je jedním z pěti základních pilířů Islámu [footnote]Pět pilířů Islámu: (sunnité)
a. Víra v Boha (Shahadah) - prohlášení, že není jiného boha kromě Alláha a Mohamed je jeho prorok.
b. Modlitby (Salat) - 5 modliteb denně
c. Placení almužny (Zakat) - je to obecně 2.5 % z celkově uspořených peněz pro obchodníky nebo jiné zaměstnance a 10 nebo 20 % z roční produkce zemědělců. Tyto peníze nebo produkty jsou rozděleny mezi chudé. Také by mělo být odevzdáno 25 % z nálezu pokladu.
d. Půst (Sawm) - zdržení se jídla, pití a uspokojování sexuálních potřeb od úsvitu do soumraku v měsíci Ramadán, který je 9. měsíc muslimského lunárního kalendáře.
e. Pouť do Mekky (Hadž) - Koná se během měsíce Zul Hijjah a je povinností pro každého, kdo je jí schopen, alespoň jednou za život. Pokud je muslim nemocen nebo zadlužen, tak ji vykonat nemusí.
Některé skupinky muslimů (hlavně sekta Kharijite) věří ještě v šestý pilíř Islámu - Jihád, což je pojem, který má spoustu významů od snahy k dosažení stoprocentní víry až po politický nebo otevřený boj za šíření islámské věci. Co znamená "Islámská věc" se může interpretovat různě.
Termín Džihád se často překládá jako svatá válka, což není úplně přesné a mělo by se to spíš překládat jako svatý zápas. Osoba, která džihád koná se nazývá mujahid což znamená snažící se nebo bojovník. Tento výraz se užívá často pro ty, kteří bojují se zbraní v ruce, ale např. muslim, který snažící se naučit korán, je tak také nazýván.
[/footnote] pro sunnitské muslimy a jedna z deseti větví víry pro šíitské muslimy. Každý muslim by měl vykonat hadž alespoň jednou za život.
Vláda Saudké Arábie vydává speciální víza pro cizince, kteří se chtějí zúčastnit pouti, která se koná každoročně během Islámského měsíce Dhu al-Hijjah. Vstup do města je pro nemuslimy zakázán a Mekka je pro muslimy svatým městem.
Malý Hadž
Po příjezdu do Mekky poutníci vykonávají několik stanovených rituálů - "Umrah"[footnote] také se nazávájí Malý Hadž [/footnote]- symbolizujících život Abrahama [footnote]Abraham - patriarcha Izraelitů uznávaný v židovském náboženství, později křesťanství a také velmi důležitý prorok v islámu[/footnote] a Hagary [footnote]Hagara - v Egyptě narozená služebnice ( a později manželka) Sáry, ženy Abrahama, zmiňovaná v Tóře - Genesis 16 více zde[/footnote] a také solidaritu mezi muslimy ze všech koutů světa.
V určité vzdálenosti před vstupem do Mekky se poutníci obřadně umyjí a obléknou si dva bezešvé kusy bílé látky zvané "ihram". Povstupu do Mekky vykonávají následující rituály.
Tawaf - obcházení Káby [footnote]Kába - budova umístěná v uvnitř mešity známé jako "Masjid al Haram", která byla vybudovaná kolem Kaaby. Kába je nejposvátnější místo muslimů. Muslimové na celém světě se směrem ke Kábě modlí. [/footnote] proti směru hodinových ručiček čtyřikrát rychlou chůzí, a následně ještě třikrát volným tempem a blíže.
Rychlá chůze, sedmkrát tam a zpět, mezi pahorky Safa a Marwa (vzdálenými od sebe 450 metrů), která symbolizuje Hagařino horečné hledání vody pro jejího syma Ismaíla před tím, než jí byla Aláhem odhalena studna Zamzam.
Po ukončení předepsaných úkonů spousta poutníků pije vodu ze studna Zamzam a ženy i muži si o asi 3 centimetry zkratí vlasy. Potom se poutníci můžou převléct z "ihramu" do normálního oblečení.
Velký Hadž
Velký Hadž začíná osmý den měsíce Dhu al-Hijjah. Poutníci si se opět převéknou do "ihramu" a odjedou z Mekky do blízkého města Mina (Město, kde je během hadže vybudován stanový tábor poutníků, a také místo, kde se kamenuje Ďábel poslední den pouti), kde zůstanou do dalšího dne.
Další ráno se poutníci přesunou k Hoře Arafat [footnote]Hora Arafat - známá také jako "Jabal ar-Rahmah" - Hora Milosrdenství[/footnote], kde musí na vymezeném místě strávit čas od odpoledne až do setmění. Během toho času nejsou určeny žádné rituály, ale poutníci tráví čas modlením, hovorem s Alláhem a přemýšlením o životě. Po západu slunce se lidé přesunou do Muzdalifahu, místa mezi Arafatem a Minou, kde sbírají oblázky pro kamenování Ďábla.
Desátý den Dhu al-Hijjahu, jako první část kamenování Ďábla, poutníci hodí sedm kamenů na největší "jamrah" (sloup představující Ďábla) v Mině. Poté následuje zvířecí oběť. Podle tradice poutník zabije zvíře sám nebo na zabití dohlíží. V dnešní době si mnoho poutníků kupuje obětní lístek před začátkem Velké pouti, který umožní, aby bylo zvíře zabito jejich jménem, ale bez jejich přítomnosti.
Toho dne si poutníci ještě umyjí hlavy, jako symbol znovuzrození, znamenající, že že hříchy poutníku budou po dokončení Hadže smyty. Toho nebo následujícího dne se ještě má vykonat návštěva mešity al-Haram v Mekce a provést tafah (viz. Malý Hadždž) nazývaný "Tawaf az-Ziyarah". Na noc se poutníci vrací do Miny.
Další den odpoledne musí poutníci kamenovat všechny 3 jamaraty v Mině a následujícího dne se rituál opakuje. Poutníci musí odejít do Mekky z Miny před západem slunce dvanáctého dne měsíce Dhu al-Hijjah. Pokud to nestihnou tak musí opakovat kamenování další den, než můžou odejít do Mekky.
A nakonec, před tím než úplně opustí Mekku, provedou poutníci na rozloučení poslední tawaf, zvaný "Tawaf al-Wada".
Poutník, který vykoná Hadž se může nazývat hadži nabo hadžáh.
Obtíže při Hadži
Malý Hadž může být proveden kdykoli běhen roku, ale Velký Hadž jen během měsíce Dhu al-Hijjah, což přináší organizační problémy vládě Saudské Arábie, která musí obrovskému množství poutníků zajistit ubytování, jídlo a pohyb mezi svatými místy tak, aby všichni mohli provést předepsané rituály. Kvůli tomu zavedla Saudská Arábie omezení, která jí mají zajistit bezpečné zvládnutí organizace. Z každá země může na pouť odjet 1000 poutníků na každý milion populace. Ve světě žije pře miliardu muslimů a to znamená více než milion poutníků během Hadže nepočítaje v to země, kde je jen část muslimské populace, takže celkové množství může vyšplhat až na několik milionů. To přináší jasný problém: jestliže by byli všichni muslimové v zemi finančně i zdravotně schopni provést pouť, tak by museli čekat 1000 let než jim to bude umožněno. I proto je pouť do Mekky jedním z největších okamžiků v životě muslimů.
I přes snahy Saudské Arábie se bohužel stávají nehody. Naposledy to bylo 12.1.2006, kdy při panice během kamenování Ďábla poslední den Hadže bylo zabito přinejmenším 346 poutníků a 289 bylo zraněno. [footnote]Z autobusu spadlo několik zavazadel o která poutníci zakopli a další je ušlapali[/footnote] Kamenování Ďábla je nejnebezpečnější rituál během pouti, protože několik milionů poutníků se snaží dostat k malým sloupům. [footnote]nově jsou zde postaveny zdi, čímž se zvětšila plocha a vejde se více lidí[/footnote]
Pokud jsem se při psaní dopustil nějakých nepřesností, tak mi, prosím, napište.
Zdroje: Wikipedia, BBC,