Na první pohled to asi tak nevypadá, ale příkaz „Apply Image“ („Použít obraz“) je dost užitečnej. Dá se díky němu třeba vyměnit kanál (to může zvýraznit detaily) nebo vytvořit tonální maska.
Obě techniky, které budu popisovat v tomto návodu, jsem použil při úpravě následujícího obrázku:
Nejdřív se podíváme na výměnu kanálů.
Výměna kanálů pomocí příkazu „Apply Image“ („Použít obraz“)
V krátkosti budeme dělat následující. Vytvoříme novou vrstvu, kterou zaměníme za nejlépe vypadající kanál, čímž by se mělo do obrázku dostat víc detailů.
Tady je fotka, na které budu pracovat:
1. Nejdřív se musí připravit obrázek. Buď ho otevřete nebo, pokud jste už na něm pracovali, podívejte se na paletku s vrstvama, jestli tam máte jen jednu vrstvu. Pokud ne, tak klikněte pravým myšítkem na horní vrstvu a vyberte „Flatten Image“ („Sloučit do jedné vrstvy“) nebo pomocí klávesové zkratky „Shift + Ctrl+ Alt +E“ vytvořte novou (sloučenou) vrstvu.
2. Duplikujte vrstvu („Ctrl+J“) a přejmenujte ji na „Výměna“
3. Teď asi to nejtěžší – výběr toho správného kanálu.
Přejděte na paletku s kanálama a postupně zvýrazněte jednotlivý kanály (lze to udělat i pomocí klávesových zkratek Ctrl+3, Ctrl+4 a Ctrl+5). Jestli máte zvýrazněný všechny, tak bude fotka barevná, pokud zvýrazníte jen jeden z nich, bude fotka černobílá.
Na následujícím obrázku je vybrán modrý kanál:
A na fotce uvidíte tohle:
pak zvýrazníte zelený kanál:
a nakonec červený kanál:
Teď jde o to vybrat z nich ten nejlepší. Ve většině případů je modrý kanál nejhorší, zelený nejlepší a červený o něco horší než zelený. Nicméně to neplatí pro všechny fotky, ale hlavně u portrétů to tak často je.
Když se podíváte na kanály na mé fotce, tak uvidíte, že na modrém kanálu se ztrácí detaily na obloze a chaluha na zemi je hodně tmavá. Pokud bysme vyměnili vrstvu za tento kanál, tak fotku jen pokazíme.
Zelený kanál je lepší – na obloze je víc detailů a chaluha je taky světlejší. Z toho se dá usoudit, že zelený kanál je lepší než modrý.
Červený kanál je překvapivě nejlepší – chaluha má nejvíc detailů a obloha vypadá nejdramatičtěji. Tohle je kanál, kterým nahradím vrstvu „Výměna“.
4. Před tím, než opustíte paletku s kanálama se přesvědčte, že máte zvýrazněny všechny kanály (klikněte na kanál RGB):
Pak přejděte na paletku vrstev, zvýrazněte vrstvu „Výměna“ a klikněte na „Image“ („Obraz“) → „Apply Image“ („Použít obraz“). Tím se otevře následující okno:
Dělám tohle: Z obrázku „IMG_7009.tif“ z vrstvy „Background“ („Pozadí“) vyberu kanál „Red“ („Červený“) - tohle je „Source“ („Zdroj“)
a vložím ho do obrázku „IMG_7009.tif“ do vrstvy „Výměna“, která je v RGB režimu – tohle je „Target“ („Cíl“).
Kromě toho můžete kanál invertovat, což dělat nebudeme, ale pokud zatrhnete „Preview“ („Náhled“), tak uvidíte na fotce to, co děláte. „Blending“ („Režim prolnutí“) nechte na „Normal“ („Normální“) a „Opacity“ („Průhlednost“) na 100%. Nakonec klikněte na tlačítko „OK“ , čímž se zavře okno a provede příkaz.
5. Vaše fotka by teď měla být černobílá (vypadá jako červený kanál), což samozřejmě nechceme. Spravíme to velmi jednoduše tím, že vybereme režim prolnutí „Luminosity“ („Světlost“), čímž řekneme fotce, že chceme použít světlost z horní vrstvy a barvy z vrstvy spodní. Jestli tohle uděláte před tím, než kliknete na příkaz „Apply Image“ („Použít obraz“) (viz bod 4), tak budete vidět okamžitě jak změna kanálu změní fotku.
Pak se můžete podívat, jestli úprava měla smysl (klikněte na oko před vrstvou „Výměna“, čímž se vrstva stane neviditelná a vy uvidíte fotku před úpravou).
Nakonec vrstvy slučte do jedné (viz bod 1).
Výsledná fotka vypadá takto:
Jestli nevidíte rozdíl, tak si výslednou a počáteční fotku můžete stáhnout do počítače a porovnat si je v něm.
Kromě výměny kanálů, lze pomocí příkazu „Apply Image“ („Použít obraz“) vytvořit i tonální masku.
Tonální maska pomocí příkazu „Apply Image“ („Použít obraz“)
V krátkosti to funguje tak, že duplikujete vrstvu, provedete na ní nějaký úpravy, který chcete třeba jen na světlé části fotky a vytvoříte masku, do které vložíte jednu z vrstev.
Obrázek, který jsem upravoval v první části návodu je docela v pohodě, ale možná by mu nevadilo, kdyby se trochu ztmavila obloha a zesvětlila chaluha. Dalo by se to udělat pomocí křivek, o čemž jsem psal v prvním návodu na tonální masky, ale poslední dobou se mi docela líbí následující technika Dana Margulise:
1. Připravte si fotku podle bodu 1. první části tohoto návodu. (já klikám na „Shift + Ctrl+ Alt +E“ a pojmenovávám novou vrstvu “Začátek druhé části“)
2. Na paletce s vrstvama klikněte dole na ikonku „Create new fill or adjustment layer“ („Nová vrstva úprav“) a z nabídky vyberte možnost „Exposure“ („Expozice“). Objeví se okno s třema jezdcema z nichž poslední je „Gamma Correction“ („Gama“). Pomocí toho zesvětlíte tmavé části fotky (světlé zůstanou stejné). Mě vyhovuje hodnota 1.50, ale závisí na fotce.
Po úpravě gamy se vrátíte na paletku s vrstavma, na které bude vytvořena nová vrstva, kterou můžete přejmenovat na „Gama“. Jo, fotka po úpravě gamy vypadá takto:
3. Pomocí klávesové zkratky „Shift + Ctrl+ Alt +E“ vytvořte novou (sloučenou) vrstvu nad vrstvou „Gama“ a pojmenujte ji „První“. Tuto vrstvu duplikujte („Ctrl+J“) a změňte režim prolnutí na „Multiply“ („Násobit“) (funguje to podobně jako kdyby jste dali na sebe dva stejný diáčky).
Fotku to ztmaví a ta vypadá takto:
Dovedl bych si představit mraky ještě trochu tmavší, proto duplikuju („Ctrl+J“) vrstvu ještě jednou a pak ještě jednou, když už v tom jsem, že. Nakonec mám vrstvu „První“ a nad ní její tři kopie. Ty tři kopie vyberu - zvýrazním (pomocí klávesy“Ctrl“ a myši):
Pak klikněte na některou z vybraných vrstev pravým myšítkem a vyberte možnost „Merge Layers“ („Sloučit Vrstvy“), čímž se spojí všechny tři vrstvy do jedné a navíc se změní režim prolnutí z „Multiply“ („Násobit“) na „Normal“ („Normální“). Vrstvu můžete přejmenovat na „Znásobená“.
Fotka vypadá následovně:
4. Fotka je v tomto stádiu hodně tmavá, ale to vyřešíme pomocí tonální masky kterou vytvoříme na vrstvě „Znásobená“ (na paletce s vrstvama klikněte dole na ikonku“Add vector mask“ („Přidat masku“). Pokud nikam nekliknete tak budete mít kolem masky tenký rámeček, který znamená, že na ní pracujete. Pokud ho tam nemáte, tak na masku klikněte myší. Pak klikněte na „Image“ („Obraz“) → „Apply Image“ („Použít obraz“), čímž se otevře už známé okno, ve kterém je jako “Source” (“Zdroj”) máte vybránu vaši fotku („IMG_7009.tif“) jako „Layer“ („Vrstva“) je vybrána vrstva „První“ a kanál je „RGB“.
Pokud máte v okně zatrhnut “Preview” (“Náhled”) tak uvidíte, jak se fotka změní. Nakonec potvrďte vaše volby tlačítkem “OK”. Na vrstvě „Znásobená“ by se měla objevit tonální maska:
A fotka by měla vypadat následovně:
5. Mraky se podařilo ztmavit, chaluhu trochu zesvětlit, ale fotce pořád něco chybí. Chtělo by to, aby byla o něco výraznější. To provedeme tak, že rozostříme masku – vypadá to jako nesmysl, ale funguje to překvapivě dobře.
Klikněte na masku a pak na „Filter“ („Filtr“) -> “Blur“ („Rozostření“) → “Gaussian Blur“ („Gaussovské rozostření“). Otevře se okno s dialogem filtru, ve kterém je jezdec s názvem „Radius“ („Poloměr“), pomocí kterého masku rozostříte. Záleží na velikosti fotky, ale hodnota v rozmezí 30 a 40 funguje nejlíp. Jestli máte na filtru zatrženo „Preview“ („Náhled“) tak uvidíte vaše úpravy v reálném čase.
Jako obvykle klikněte na tlačítko „OK“, čímž dostanete konečnou fotku, která podle mého názoru (a asi se mnou nebudou všichni souhlasit) vypadá o dost líp než fotka originální:
6. Jestli nemáte ještě dost úprav, tak můžete třeba v LAB režimu kapku zvýraznit barvy a pak už jen sloučit všechny vrstvy do jedné (viz bod 1 v první části návodu).
Po barevné úpravě vypadá fotka takhle (kromě zvýraznění barev jsem velmi velmi lehce zvýšil kontrast pomocí křivek):