Gustor
Gustor v překladu znamená "oběť 29 dne" a tento dvoudenní festival je slaven v klášterech náležících řádu Geluk-pa hlavně ve Spituku, Tiksey a Karshe (v Zanskaru) v různých časech roku.
Slavnost končí rozdělením a rozptýlením obětního koláče "Storma" vedoucím tanečníkem "Černých klobouků" v obřadu zvaném "Argham" (Zabíjení), který symbolizuje zničení všech forem zla. Kromě toho také předvádí vraždu odpadlického tibetského krále Lang-dar-my buddhistickým mnichem v polovině 9 století. V některých klášterech je na konci festivalu spálena figura symbolizující sílu zla. Masky tanečníků reprezentují ochranná božstva buddhistického panteonu a patrony řádu Geluk-pa.
Spituk Gustor
Spituk Gustor se každoročně koná 27 - 29 den jedenáctého měsíce Tibetského kalendáře ve Spituk Gompě, která leží pár kilometrů JZ od Léhu (za letištěm, takže z ní je na jednu stranu pěkný výhled na údplí Indu a na druhé straně je skoro měsíční krajina letiště a vojenských baráků). Spituk Gompa byla založena v 11. století jako svatostánek sekty Červených čepic, ale v 15. století byl převzat sektou Žlutých čepic. V gompě žije okolo 100 mnichů a při slavnosti Gustor je mimo jiného odhalena obrovská socha Kali.
Doschmoche
Tanec v maskách na královském dvoře
Podle starověká tradice, kterou začali ladačtí králové se Doshmoshe slaví každý rok v únoru s obrovskou okázalostí a zápalem. Nádvoří pod branami Lehského paláce ožívá hudbou a mniši z různých klášterů v maskách předvádí církevní tance. Lámové připravují obětiny, které nakonec jako vrchol slavnosti zničí.
"DO"
Lámové z kláštera Takthok, kteří jsou experti v provozování tantrických cvičení a astrologii, připravují "Do" (kříž, jehož střed je omotán různobarevnými nitěmi nebo provázky) - hlavní obětinu slavnosti, která zadrží všechny ďábelské a zlé síly a hladové duchy, když lámové odrecitují doporučené mantry provedou všechny obřady.
Festivalový průvod
Tanečníky v černých kloboucích, které následují lámové v jejich náboženských úborech a místní lidé v jejich nejlepším slavnostním oblečení je možno vidět v průvodu, který vedou muzikanti a klášterní orchestry. Když se průvod dostane z města, tak jsou spáleny a zničeny všechny obětiny, aby byly zahnáni všechny zlé síly a aby byl příchozí rok chráněn před neštěstím a přírodními pohromami.
Dosmoche se slaví také v Likirském (v údolí Indu) a Diskitském (Nubra Valley) klášteru.
Stock Guru Tse-Chu
Svátek, kdy neprofesionální věštci předpovídají budoucnost
Další z "věšteckých" festivalů, který se koná ve Stocku, který je v současné době domovem královské rodiny.
Lámové z kláštera Spituk spirituálně očistí a připraví dva věštce (narozdíl od těch z Matho to nejsou profesionální věštci) k přijetí duší bohů.
Stejně jako v případě slavnosti Matho lidé věštbám věří a opírají se o ně při svých rozhodnutích.
Matho Nagrang - věštecký festival
Koná se 15-tý den prvního měsíce podle tibetského kalendáře v klášteru Matho. Během festivalu dva klášterní věštci vystoupí na veřejnosti v jejich plné spirituální síle. Tito věštci, nazývající se "Rongtsan" (jsou to mniši z kláštera) meditují v úplné izolaci, aby se dostali do transu a mohli do nich vstoupit věštečtí duchové. Mniši, kteří mají sloužit jako těla pro věštce, jsou jednou za každé dva roky vybráni losem na dobu čtyř let. První rok musí mnich meditovat a držet půst po dobu 9 měsíců před začátkem festivalu. Další tři roky trvá meditace a půst tři měsíce.
Festivalový den vzývají duchy, aby do nich vstoupili a upadají do transu v němž běhají po okrajích střech, skáčou z balkonu na balkon a předvádí spoustu dalších akrobatických kousků, při nichž mají zavázané oči. Někdy si mniši ve transu způsobují zranění, ze kterých jakoby zázrakem neteče krev a pokud ano, tak se okamžitě vyléčí.
Lidé z blízkého a dalekého okolí přichází, aby si vyslechli předpovědi a získali odpovědi na otázky týkající se jejich vlastní budoucnosti.
Matho Gompa (někdy také nazývaná Mashro Gompa) leží 26 km jihovýchodně od Lehu u vesnice Matho, naproti Tikse Gompy (ta leží na druhé straně Indu).
Matho je jediný klášter v Ladakhu, který náleží sektě Sakyapa (jedna ze čtyř hlavních škol tibetského buddhismu). V gompě je muzeum se starými thangkami, o kterých se tvrdí, že byly v 1. pol. 15 století, když byl klášter založen, dovezeny z Tibetu. Bohužel je mnoho thang opotřebovaných. Kromě toho jsou v muzeu k vidění masky a šaty, které se používají během Matho Nagrangu.
Buddha Purnima
Oslava narození Buddhy není jen ladackým svátkem, ale slaví se ve všech buddhistických oblastech na celém světě.
Tse-Chu
Desátý den (Tse-Chu) pátého měsíce podle tibetského kalendáře se slaví narození Padmasambhavy (Guru Rimpocheho) - zakladatele tibetského buddhismu. Klášter v Hemisu oslavuje tuto událost dvoudenním festivalem, při níž mniši z kláštera předvádí tance v maskách, které vedou ke zničení připravených obětin. Masky, které mniši oblékají představují různé ochranné bohy buddhistické sekty Dugpa (Drukpa), v níž má klášter v Hemisu vedoucí postavení v Ladakhu, a tance jsou připomínkou magických činů Padmasambhavy a jeho službě buddhismu v jeho osmi různých převtěleních.
Jednou za každých dvanáct let, během roku opice podle tibetského kalendáře, je rozvinuta a vystavena "dvoupatrová" (přes 12 m vysoká) thangka zobrazující Padmasambhavu. Naposledy byla thangka, mimochodem bohatě vyšívaná perlamy a polodrahokamy, vystavena v roce 2004.
Festival se už slaví přes dvě stě let a poprvé byl představen členem Ladacké vladařské rodiny, který byl reinkarnován v 18 století jako hlavní láma kláštera "Sras Rimpoche". Festival se koná uprostřed letní sezóny a tak se sjíždí velké množství lidí z daleka i z blízka.
Yuruk Kabgyat
Dvoudenní slavnost konající se během července v úžasně položeném klášteru v Lamayuru ležícím 127 km západně od Lehu. Lámové z kláštera slaví tuto událost tanečně-dramatickými představeními v maskách, které představují ochranná božstva z pantheonu řádu Dringungpa a jako obvykle je slavnost ukončena zničením obětin.
Phyang Tsedup
Pouť k thagkze
Další klášter náležící k řádu Dringungpa je klášter Phyang, ležící 17 km západně od Lehu. Slavnost se tu koná trochu později než v Lamayuru (červenec - srpen) a kromě tance mnichů v maskách je tu hlavním lákadlem pro věřící obrovská Thangka zobrazující Skyabje Jigten Gomba - zakladatele řádu Dringungpa. Thangka je vystavena po oba dny festivalu.
Slavnost Chemday Wangchok (Chemrey Angchok)
Festival Chemday Wangchok se koná každoročně 28. a 29. den devátého měsíce tibetského kalendáře v Chemdrey Gompě, která leží nějakých 45 kiláků od Lehu.
Během festivalu předvádí mniši tanec v maskách.
Abych řekl pravdu, tak sehnat informace o tomto festivalu není jednoduchý. Podle názvu by to měl být festival Chemrey Angchok (indiáni často zaměňují písmena "R" a "D"), který jsem před pár lety podle informací na netu umístil na špatné místo (ale Ladakh není zas tak velkej). Některý weby uvádí tento festival společně s Padum Gustor, což je pravděpodobně něco jiného a weby to jen od sebe opisují. Pokud někdo o festivalu víte víc než je zde napsáno, tak mi, prosím, napište, ať můžu informace upravit.
Staré informace tu nechávám, ale škrtnu je, aby nepletly.
25-26.11.2008 se koná v jeskynním? klášteru v Shachukulu (Ladakh, Indie) slavnost Chemrey Angchok. Je to místo ztracený v horách, který není v podstatě na žádné mapě. Nejblížší místo značené na Google Maps je vesnice Tangtse. Samotný Shachugul by měl ležet na těchto souřadnicích: "33 59.24 N, 78 06.27 E". Odkazy na tyhle souřadnice jsem našel v několika na sobě nezávislých článcích.
Oblast se nachází u Tibetských hranic a tak je potřeba obstarat si v Lehu v nějaké cestovce povolení.
Galdan Namchot
Společensko - náboženský svátek, který oslavuje narozeniny Tsongkhapy - zakladatele Gelukpské školy tibetského buddhismu během 14 století. Gelupská škola se později stala nejvýznamnějším klášterním řádem v centrálním Tibetu.
Během tohoto festivalu se osvětlují všechny klášterní, veřejné i soukromé budovy v celém Ladakhu. Namchotem také začíná oslava Nového roku, která končí až svátkem Dosmoche. Během festivalu je obvyklé připravovat různá tradiční jídla, "Thukpa" je nabízena v každém domě přátelům a hostům jako znak slavnosti.
Losar
Tento novoroční festival má docela zajímavou historii. Někdy v 17 století se král Jamyang Namgyal rozhodl, že povede během zimy výpravu proti Balti (část Kašmíru - nyní součást Pakistánu). poradci mu řekli, že jakákoliv výprava uskutečněná před novým rokem nebude mít naději na úspěch. Jeho řešení bylo jednoduché - rozhodl, že se Nový rok bude slavit dva měsíce, čímž vytvořil tradici, kterou lidé dodržují dodnes - slaví Losar první den jedenáctého měsíce.
Příprava na Losar začíná na konci sklizně, kdy lidé uskladňují potraviny a zrní pro vaření "changu" (chang - místní ječmenné pivo) a vybírají kozy a ovce pro oslavy.
Oslavy začínají 29 dne 10 měsíce osvětlením budov a svatyň. Ovce a kozy nachystané pro tuto příležitost jsou rituálně zabity, čímž začíná série večerních oslav pro všechny příbuzné, kteří se v pořádání oslavy střídají.
V samotný Nový rok se příbuzní a přátelé navzájem navštěvují a dávají si dárky a "Khataky" (Je to kus hedvábí, tak jemného, že se spíš podobá flóru. Je bílé barvy, trochu do blankytného odstínu. Délka je přibližně trojnásobkem šířky, oba konce jsou zpravidla zakončeny třásněmi. Khataky mají nejrůznější velikosti a jsou různě drahé, je to však předmět, který nesmí chybět ani boháčům, ani chuďasům.
Nikdo se nevydá na delší cestu, aniž by si jich s sebou nenesl celou zásobu. Když jdou Tibeťané vykonat společenskou návštěvu, když chtějí někoho požádat o službu nebo, když jdou někomu poděkovat, vždy začnou rozprostřením khataku. Vezmou jej do obou rukou a podají osobě, kterou je třeba uctít. Potkají-li se náhodou přátelé, kteří se dlouho neviděli, je jejich povinností vyměnit si vzájemně khataky. Dělá se to tak úslužně a tak hbitě, jako když se v Evropě podává ruka.
I když se píše dopis, bývá dobrým zvykem do něho vložit malinký khatak. Pro Tibeťany znamená khatak vyjádření těch nejčistších a nejupřímnějších citů. Nejkrásnější slova a nejcennější dárky neznamenají nic, nepřidá-li se khatak. S ním naopak nejobyčejnější věci získávají nesmírnou hodnotu. Když vás někdo přijde požádat o pomoc s khatakem v ruce, je takřka nemožné jej odmítnout, aniž by se tím neurazili posvátné zvyklosti. Zdroj Khatakhyi).
Leh a přilehlé vesnice vypadají jako o karnevalu, protože místní si na sebe oblékají svoje nejlepší šaty. Není neobvyklé, že muslimové a křesťané žijící v Lehu jdou navštívit svoje buddhistické přátele a popřát jim k Losaru.
Obrázky Kozorožců (Kozorožec je symbol úrodnosti a věří se, že přináší prosperitu) a další příznivé symboly jsou dány na dveře, kuchyňské stěny a další místa. Malé figurky Kozorožců uhnětené z těsta jsou pokládány na kuchyňské police jako symbol štěstí.
Večer začíná obřad "Metho". Ulice Lehu se rozzáří světly loučí, které lidi nesou a rozezní provoláváním sloganů, které mají zahnat zlé síly a duchy. Na konec jsou louče vyhozeny za městem jako rozloučení se starým rokem a přivítání roku nového.
Sani Naro Nasjal
Některé prameny uvádí jméno slavnosti jako "Sant Naro Nasjal". Slavnost se odehrává v klášteru Sani Naro Nasjal, kde mniši v tradičních oblecích předvádí "Black Hat Dance", který zobrazuje boj mezi Dobrem a Zlem. Zlo symbolizuje Yama a na straně Dobra vystupuje druhá inkarnace Buddhy známá jako Padmasambhava. Na konci obřadního tance jsou síly Zla eliminovány a Dobro vítězí.
Ladakh festival (každoročně 1. 9. – 15. 9.)

Pravděpodobně jediný nenáboženský festival konající se v Ladakhu. Za to je to festival největší a někteří tvrdí, že se koná jen proto, aby se o dva týdny prodloužila turistická sezóna, která končí koncem srpna. Ladacký festival se koná v Léhu, i když některé akce (pokud se pamatuju, tak soutěž v lukostřelbě se odehrávala v Choglamsaru) můžou být v okolních vesnicích. Festival trvá 14 dní a sjedou se na něj umělci ze všech koutů Ladakhu, takže je možno vidět na jednom místě lidi z různých údolí v jejich slavnostním oblečení. Každý den se večer koná vystoupení pěveckých nebo tanečních skupin a přes den to bývá tanec mnichů v gompě, polo nebo lukostřelba. První a poslední den jde Léhem průvod složený ze všech účastníků festivalu a mnichů z okolních gomp.
V Nubře se slaví taky (nebo v době, kdy jsem tam byl, se slavilo), a výhodou je, že je tam míň turistů.
Program by měli mít ve všech guest housech a řek bych, že i v cestovkách.
Kalendář svátků v Ladakhu a Zanskaru
Následující tabulka je sice zkontrolovaná na několika webech, ale mám pocit, že data nemusí být úplně přesná, tak je, prosím, berte s rezervou a ověřte si je na místě.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Spituk Gustor | - | 07 - 08. 01 | 25 - 26. 01 | 03 - 04. 01 | 03 - 04. 01 | 22 - 23. 01 |
Dosmochey - Leh a Likir | - | 06 - 07. 02 | 24 - 25. 02 | 13- 14. 02 | 02 - 03. 02 | 21 - 22. 02 |
Yargon - Tungshak | - | - | - | - | - | - |
Stok Guru Tse-Chu | - | 16 - 17. 02 | 06 - 07. 03 | 24 - 25. 02 | 14 - 15. 02 | 03 - 04. 03 |
Matho Nagrang | - | 21 - 22. 02 | 11 - 12. 03 | 01 - 02. 03 | 18 - 19. 02 | 08 - 09. 03 |
Sindhu Darshan | - | - | - | - | - | - |
Saka Dawa | - | 20. 05 | 09. 06 | 29. 05 | 17. 06 | 05. 06 |
Yuru Kabgyat | - | 01 - 02. 07 | 21 - 22. 06 | 11 - 12. 06 | 29 - 30. 06 | 18 - 19. 06 |
Hemis Tse-Chu | - | 14 - 15. 07 | 03 - 04. 07 | 23 - 24. 06 | 11 - 12. 07 | 30. 06 - 01. 07 |
Stongde (Stongday) Gustor Zanskar | - | 22 - 23. 07 | 12 - 13. 07 | 01 - 02. 07 | 20 - 21. 07 | 08 - 09. 07 |
Karsha Gustor Zanskar | - | 31. 07 - 01. 08 | 21 - 22. 07 | 11 - 12. 07 | 30 - 31. 07 | 18 - 19. 07 |
Phyang Tsedup | - | 31. 07 - 01. 08 | 21 - 22. 07 | 11 - 12. 07 | 30 - 31. 07 | 18 - 19. 07 |
Shachukul Gustor | - | 21 - 22. 07 | 11 - 12. 07 | 30. 06 - 01. 07 | 19 - 20. 07 | 07 - 08. 07 |
Korzok Gustor - Tsomoriri | - | 05 - 06. 08 | 26 - 27. 07 | 15 - 16. 07 | 03 - 04. 08 | 23 - 24. 07 |
Taktok Tse-Chu | - | 13 - 14. 08 | 02 - 03. 08 | 22 - 23. 07 | 10 - 11. 08 | 29 - 30. 07 |
Sani Naro Nasjal - Zanskar | - | 17 - 18. 08 | 06 - 07. 08 | 26 - 27. 07 | 14 - 15. 08 | 02 - 03. 08 |
Diskit Gustor - Nubra | - | 28 - 29. 10 | 17 - 18. 10 | 07 - 08. 10 | 26 - 27. 10 | 14 - 15. 10 |
Thiksay Gustor | 30 - 31. 10 | 17 - 18. 11 | 06 - 07. 11 | 27 - 28. 10 | 15 - 16. 11 | 03 -04 . 11 |
Chemday Wangchok | 09 - 10. 11 | 27 - 28. 11 | 16 - 17. 11 | 05 - 06. 11 | 24 - 25. 11 | 13 - 14. 11 |
Galdan Namchot | 05. 12 | 23. 12 | 12. 12 | 02. 12 | 21. 12 | 10. 12 |
Ladakhi Losar (Nový Rok) | 12. 12 | 30. 12 | 19. 12 | 08. 12 | 27. 12 | 15. 12 |
starý kalendář svátků pro roky 2012 - 2014
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
Spituk Gustor | - | 09 - 10.01 | 28 - 29.01 | - |
Dosmochey - Leh a Likir | - | 08 - 09.02 | 27 - 28.02 | - |
Yargon - Tungshak | - | 13 - 14.02 | 04 - 05.03 | - |
Stok Guru Tse-Chu | - | 19 - 20.02 | 10 - 11.03 | - |
Matho Nagrang | - | 24 - 25.02 | 15 - 16.03 | - |
Saka Dawa | - | 25.05 | 13.06 | - |
Yuru Kabgyat | - | 05 - 06.06 | 24 - 25.06 | - |
Hemis Tse-Chu | - | 18 - 19.06 | 07 - 08.07 | - |
Stongday Gustor Zanskar | - | 26 - 27.06 | 15 - 16.07 | - |
Karsha Gustor Zanskar | - | 06 - 07.07 | 23 - 24.07 | - |
Phyang Tsedup | - | 06 - 07.07 | 24 - 25.07 | - |
Shachukul Gustor | - | 25 - 26.06 | 14 - 15.07 | - |
Korzok Gustor - Tsomoriri | - | 11 - 12.07 | 30 - 31.07 | - |
Taktok Tse-Chu | - | 18 - 19.07 | 06 - 07.08 | - |
Sani Naro Nasjal - Zanskar | - | 21 - 22.07 | 09 - 10.08 | - |
Diskit Gustor - Nubra | - | 01 - 02.11 | 21 - 22.10 | - |
Thiksay Gustor | - | 20-21.11 | 09 - 10.11 | - |
Chemday Wangchok | 11-12.11 | 30.11 - 01.12 | 20 - 21.11 | - |
Galdan Namchot | 08.12 | 27.12 | 16.12 | - |
Ladakhi Losar (Nový Rok) | 14.12.2012 | 02.01.2014 | 22.12.2014 | - |