[align=left]Předchozí část deníku zde[/align]
10. část - Íránské mezipouští
Město Tabas je ze všech stran obklopeno rozlehlou neobydlenou pustinou. Na severozápadě se rozkládá poušť Dasht-e Kavir (
دشت كوير) a na jihovýchodě prostor uzavírá Dasht-e Lut (
دشت لوت)
21.8.2006 Potřetí v Yazdu
V Yazdu jsem si rovnou koupil jízdenku do Tabasu (
طبس). Ta byla na 15:00, takže jsem měl nějakých 8 hodin času. Znovu jsem se tedy vydal do centra. Konečně jsem si také vylezl na Amir Chakhmakh (
dominanta Yazdu. Také jsem konečně poznal, jak vypadají točité schůdky uvnitř minaretu. Zde jsem k tomu měl ojedinělou možnost, protože Amir Čakmak byla postavena jako mešita, ale nyní jako mešita neslouží. Jen proto po ní může lézt obyčejný člověk). U vstupu nikdo nebyl, jen otevřené dveře a stoleček. Zezhora jsem udělal spoustu zajímavých fotek (které se mimochodem z foťáku záhadně ztratily).
Poznámka: Fotky se neztratily. Patrně se v přístroji udělal nějaký zkrat či co. Po návratu z cesty jsem zjistil, že na paměťové kartě z foťáku nějaká data stále jsou, ale fotoaparát ani počítač je neumí běžným způsobem číst. Poporosil jsem tedy svého hodného bývalého spolužáka Daniela Březinu, jestli by se nepokusil z karty něco vyšťourat. A ono Aleluja - povedlo se mu to! Za existenci těchto fotografií → Schůdky fotka fotka fotka fotka vděčím šikovnému Danovi.
V Yazdu to bylo super. Už jsem do tohoto města přijel během 14 dnů potřetí, ale stále mě neomrzelo. Předpověď počasí byla akorát na smažení vajec na slunci, ostatně jako každý den mého pobytu v Íránu, a tak bylo v úzkých stinných uličkách velice příjemně. Můj pozitivní dojem z celého města ještě umocnil nákup točené zmrzliny u stánku na ulici: Zmrzlinář mi ji v kornoutku podal a platbu s úsměvem kategoricky odmítl. Jenom bylo blbé, že jsem musel celých těch 8 hodin mít na zádech batoh. Nebylo ho kam odložit.
Do Tabasu jsem dorazil asi v 20:30 a byla už úplná tma. Autobusák je až za okrajem města a tak jsem zalezl do pouště, povečeřel poslední pytlíkovou brokolicovou

a pod širým nebem ulehl. Leželo se mi celkem pohodlně, ale musel jsem se postupně oblékat a stále mi byla zima. Po dlouhé době jsem měl na sobě všechno oblečení, které jsem v batohu měl a stále mi byla zima. Na ten nemilosrdný pouštní žár jsem čekal jako na smilování.
22.8.2006 Hmyzí safari a hotel bez placení
Zaplaťpánbů, přišel. Když jsem se rozhlédl, zjistil jsem, že kousek dál za městem (asi 2 km od jeho kraje) je nějaký zelený pruh – zřejmě oáza.
Zpětně bych doplnil, že po probuzení jsem zjistil taky to, že jsem si v noci lehl do vyschlého vodního koryta, kterými byla okolní poušť protkána. Jak mě život naučil na dalších cestách, stavět se do cesty vodě se nemusí vyplatit. A v poušti obzvláště. Může se klidně stát, že o pár kilometrů proti proudu přijde přívalový liják (ano, v poušti sice prší velice zřídka, ale když už zaprší, tak to stojí zato) a já bych byl spláchnut z místa. Jinak bylo celou noc takřka bezvětří, ale párkrát mě v noci vzbudil velmi silný poryv větru. Rozespalý jsem instinktivně chytal do náruči všechny své věci, aby mi neuletěly. Později jsem viděl, že se pouští pravidelně prohání vzdušné víry – a to bylo zajisté to, co mi v noci pod širákem způsobilo zmatek a chaos ve výstroji.
V žádné pouštní oáze jsem ještě nikdy nebyl. Často jsem o tom snil a proto má cesta zamířila nejdříve právě
tam. Možná to byly dokonce první divoce rostoucí palmy, které jsem v životě
viděl. Také jsem poprvé ochutnal čerstvé
datle na zem spadlé – moc dobré. Ale některé z nich, nezralé, jsou ukrutně trpké. Byl bych si tady ještě ve stínu datlových palem zchrupnul, ale došla mi voda a v oáze jsem žádnou nenašel. Cestou zpět pouští směrem k městu jsem našel malý hřbitůvek a pomník s několika malými stromy. Ze země trčela trubka s kohoutkem. K mému údivu z něj tekla čistá a chladná voda! Nikde nikdo, tak jsem si tu kromě načerpání vody trochu přemáchnul prádlo. Suché bylo asi tak rychle, jako kdybych ho hodil do elektrické sušičky. Posvačil jsem a mé na zem spadlé drobky přišel posvačit velký mravenec. Ráno několik těchto opravdu velkých mravenců zkoumalo mě a mé vybavení i na mém nocležišti. Rozhodl jsem se mu nabídnout výzvu - pistáciový oříšek. Mravenec výzvu bez váhání přijal. Bojoval opravdu statečně, s maximálním nasazením své síly oříšek o několik centimetrů
odtáhnul, ale nakonec to vzdal. Ale já jsem jeho snahu odměnil rozlámáním jádra na menší kusy, aby si je mohl pohodlně odnést za svojí velkou rodinou. Hned nato se mi naskytlo další zajímavé pozorování - dva sršni byli zcela ponoření do
činnosti, při které se lidé obvykle neradi nechají pozorovat. Rozhodl jsem se tedy, že natočím supermakro porno. Můj objektiv se při jejich intimní chvilce přiblížil až na jeden centimetr od jejich propletence. Při představě rozzlobeného sršně se mě zmocnila obava, jestli jim takový zásah do soukromí náhodou nebude vadit. Když spolu byli hotovi, jeden z nich (určitě ten chlap)
se na mě výhružně podíval, ale pak oba pokojně odletěli každý na opačnou stranu. Když jsem si ještě vyslechl
krásný a zvláštní zpěv nějakého ptáka, bylo načase konečně vyrazit do města a najít ubytování. To bývá v centru a šel jsem tedy do centra. Ale ani po delším nahodilém bloumání mezi ulicemi se žádný hotel neukázal. Když jsem konečně otevřel svou línou hubu, bylo mi sděleno, že ve městě je jediné ubytovací zařízení a to na jeho okraji. Už jsem byl dost utahaný – batoh s celou polní výbavou se na větší vzdálenost přecijen pronese a z toho, že jsem ho zbytečně vláčel pár kilometrů do centra a zpátky ven, jsem neměl přílišnou radost. Když jsem vyšel ze stinných ulic do širších prostranství, odpolední slunce se do mě naplno opřelo a začla kolem mě jako hejno vos kroužit skupina dorostenců na fichtlech a něco na mě povykovali. To mě vždycky dokáže rozladit. Ale jeden z nich zastavil, pokynul, abych nasednul a dovezl mě k tomu hotelu. To mi udělalo radost, protože ten den už jsem v těch nohách něco měl – a to přes poledne a v té nejpoušťovatější žhavé poušti.
Jenže pan hoteliér chtěl čtvrt milionu riálů (625,- Kč) a to je moc. Po mém odmítnutí ještě slevil na 150000, ale to se mi pořád nelíbilo. I když to byl jediný hotel ve městě, vydal jsem se hledat jiný – a našel! Skromný, ale dostačující. Pokoje nebyly omítnuté, v zárubních chyběly dveře (vlastně i zárubně chyběly). Okna v otvorech také chyběly. Netekla tu voda, ba ani toaleta nebyla k dispozici. Zvláštní hotel. Dokonce na něm ani nebylo napsáno, že je to hotel a vypadal úplně jako rozestavěný barák. Batoh jsem si uložil do skříně v podobě velké díry v zemi, přikryl ho igelitem a vyrazil do města. Ale teď vážně: ve skutečnosti to BYL rozestavěný a napůl do země zapuštěný
barák. Byla to celá rozestavěná městská čtvrť. Takže jsem doufal, že mi skříň nikdo nevyklidí, nebo že barák náhle nezačnou dostavovat.
Město mě opravdu okouzlilo. Všude rostou palmy a pomerančovníky. K večeři jsem si koupil ukrutně levný chleba (přímo z
pece vytažený), cibuli a kousek sejra. Sedl jsem si do parku a moc mi chutnalo. Po jídle jsem si dal ještě malou procházku mezi palmami a poté se odebral do svého hotelu bez placení. Batoh na mě naštěstí čekal ve „skříni“.
23.8.2006
V ruině se spalo skvěle a oproti minulé noci mi bylo teplo akorát. Naštěstí nikdo nepřišel v noci ani ráno. Toho jsem se právě bál a taky se mi o tom zdálo. Ale hned po otevření očí mi dobré ráno popřál
nádherný veliký brouk. Né nějaký ošklivý šváb, ale krásný ušlechtilý brouk. Opět jsem si uložil batoh do „skříně“ a přikryl igelitem. Nevěděl jsem, kudy mám z domu odejít, aby mě nikdo neviděl. Většina těchto nedostavěných domů je totiž obydlených. Na první pohled z dálky vypadají jako hrubé stavby, ale při bližším pohledu zjistíme, že k jedné či dvěma místnostem přimontovali okna a dveře a obývají ji. Při odchodu jsem zjistil, že takto obývaný byl i ten „můj“. „Hoteliér“ seděl před domem na opačné straně, než kudy jsem stavení opouštěl. Je to vidět i na
fotografii. Doufal jsem, že nikdo neotevře moji „skříň“. Zmocnil se mě špatný, nejistý pocit. Kdybych přišel o batoh, bez věcí bych asi hned odjel do Teheránu a cesta by skončila letem do Prahy.
Ten den jsem se hodně naťapal. Hledal jsem slavnou
zahradu s kaskádovými jezírky a fontánami. Jednak jsem měl línou hubu a jednak mě bavilo objevovat nové a nečekané věci a taky jsem očekával, že na tu zahradu nakonec narazím. Našel jsem akorát spousty
políček a spletitou síť zavlažovacích
kanálů, kudy proudila chladná a průzračná voda. V pouštním vedru působila proudící chladná voda a stín všudypřítomných datlových palem velmi osvěžujícím dojmem.
Ovšem čas se naplnil a byl čas vyrazit na další cestu. Došel jsem na autobusák, abych zjistil, kdy jede autobus na Kermán (
کرمان). Jede v sedum, ale musím přestupovat v Deyhuku (
ديهوك). Do sedmi zbývaly dvě hodiny, byl tedy akorát čas na to dojít do ruiny pro batoh. Moc jsem se bál, že tam nebude. Byl tam. Rozestavěný dům začli dostavovat. Naštěstí ten vedlejší.
Mrzelo mě, že jsem nenašel tu zahradu Bagh-e-Golshan. Cestou zpátky na autobusák mě potkal sympatický tlouštík na motorce, který měl velkou chuť vozit mě po městě a ukazovat mi zajímavé věci. Škoda, že jsem ho nepotkal dřív! Namítal jsem, že mi za půl hodiny jede autobus, že nemám čas. Ale on argumentoval, že všechno stihneme. Zavezl mě do té zpropadené zahrady Bagh-e-Golshan, kterou jsme si během pěti minut v poklusu prohlédli. Na focení už nebylo světlo a čas už vůbec ne. Během těch pěti minut mi také odprezentoval celou historii zahrady. Jinak mi také řekl spousta zajímavostí o městě. Tabas v roce 1979 postihlo ničivé zemětřesení (o síle 7,5 richterovy st.) a město srovnalo se zemí. Byly tu kouzelné starodávné budovy z bláta (podobně jako v Yazdu), které se zbortily jako domečky z karet. Všiml jsem si, že ve městě není ani jedna zajímavá budova. Samé
obyčejné přízemní domy postavené po zemětřesení a jeden jako druhý. Výjimku tvoří velká
mešita na kraji města. Je nádherná, obklopená
palmovým parčíkem, ale nepochybně se jedná o repliku té původní. Podobný
smutný příběh se odehrál v roce 2003 ve městě Bam. Naměřili tam otřesy o síle 6,5 Richterovy stupnice. Podle fotek z internetu soudím, že celé město bylo podobné, jako historické centrum Yazdu, ale ještě malebnější.
Tabasu je škoda. I teď je to krásné město. A co teprv tehdy, když bylo plné hliněných domů s kupolemi jako v Yazdu.
Dědek mě ještě zavezl před svůj dům, aby mi vyštrachal CéDéčko se svými fotkami jako dárek zdarma. Pak mě zavezl na autobusák a potřásl mi rukou. To všechno se odehrálo během dvaceti minut.Byla to taková privátní blesková prohlídka města a to zcela zdarma včetně cédéčka! Jen tak, pro radost.
Od té chvíle jsem měl následující dva dny trochu smůly. Všichni mě ujišťovali, že v Deyhuku
ديهوك vystoupím na asfalt a za hodinu na tomtéž místě nastoupím do jiného autobusu, který jede do Kermánu. Poprosím ho, aby mi u Nayband (
نای بند) „přibrzdil“ a já vyskočím. V Deyhůku mě z autobusu vysadili u policejního checkpointu (místo, kde je silnice rozšířená a kde stává policista a zastavuje a
kontroluje auta. Za hodinu projelo asi 50 autobusů, ale já jsem neměl sílu už za tmy do každého z nich vlézt a zeptat se, jestli jedou do Kermánu (
کرمان). Vzdal jsem to asi u dvacátého, jehož šoféři si ze mě utahovali. „Jedeme do Esfahánu. Ale pojeď s námi, Esfahán je hežčí než Kermán.“ Došla mi trpělivost a padlo rozhodnutí vyhledat místo pro nocleh. U Check-pointu poblíž města Deyhuk na mě čekal
„hotel“ podobný tomu v Tabasu. Neváhal jsem a ubytoval se zde. Jako nejvhodnější
ložnice mi přišla místnost bez oken uprostřed stavby, kam nebude táhnout. Nejspíš to má být koupelna. Byla to dobrá volba. Návštěva nepřišla, had ani štír mě nekousli, vyspal jsem se dobře a bylo mi teplo.
Výhled z okna


Yazd - schůdky v minaretu Amir Čakmak .... / ...stejné schody před odjezdem do Teheránu a po návratu z teheránu

Yazd - odpočívání se stínu minaretů
Amir Čakmak


Pohled na Yazd z výšin Amir Čakmak

Yazd - když jdete do mešity, bačkůrky nechte před vchodem.

Ač se to nezdá, tohle je součást mešity. Tady si máte před modlitbou umýt nohy.

Cestou z Yazdu do Tabasu. Když se v poušti staví nová a lepší silnice, postaví se vedle té staré. Ta stará zůstane na místě a nikomu to nevadí. Na písek a kamení zbude pořád místa dost.

Koráb, který mě dovezl z Yazdu do Tabasu


Oáza u Tabasu - pářící se sršni


U Tabasu - hurá, poprvé vidím z blízka palmy v poušti!


Krásná tabasská mešita


Tabas - uvnitř mešity...../.....zívající paní


Tabas - když tady v tom hicu makáte na poli, občasný odpočinek ve stínu palmy je potřeba


Tabas - hrajeme si s vodou .... / .... západ slunce nad Tabasem
.
.
.
Zatím konec! Na pokračování se pracuje!
(poslední část přidána 02.11.2012)
(a pokud se na pokračování nepracuje, tak můžete pokračování urgovat emailem na adresu libur zavináč seznam tečka cézet)
.
.
.
[align=left]Předchozí část deníku zde[/align]
[b][size=150][align=left][url=https://fotonomad.cz/forum/viewtopic.php?f=112&t=648&start=8]Předchozí část deníku zde[/url][/align][/size][/b][b]
[size=200][color=#008000]10. část - Íránské mezipouští[/b][/color][/size]
Město Tabas je ze všech stran obklopeno rozlehlou neobydlenou pustinou. Na severozápadě se rozkládá poušť Dasht-e Kavir ([size=200]دشت كوير[/size]) a na jihovýchodě prostor uzavírá Dasht-e Lut ([size=200]دشت لوت[/size])
[color=#0080FF][size=150]21.8.2006 Potřetí v Yazdu[/size][/color]
V Yazdu jsem si rovnou koupil jízdenku do Tabasu ([size=200]طبس[/size]). Ta byla na 15:00, takže jsem měl nějakých 8 hodin času. Znovu jsem se tedy vydal do centra. Konečně jsem si také vylezl na Amir Chakhmakh ([url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=264]dominanta[/url] Yazdu. Také jsem konečně poznal, jak vypadají točité schůdky uvnitř minaretu. Zde jsem k tomu měl ojedinělou možnost, protože Amir Čakmak byla postavena jako mešita, ale nyní jako mešita neslouží. Jen proto po ní může lézt obyčejný člověk). U vstupu nikdo nebyl, jen otevřené dveře a stoleček. Zezhora jsem udělal spoustu zajímavých fotek (které se mimochodem z foťáku záhadně ztratily). [i][color=#FFFFBF]Poznámka: Fotky se neztratily. Patrně se v přístroji udělal nějaký zkrat či co. Po návratu z cesty jsem zjistil, že na paměťové kartě z foťáku nějaká data stále jsou, ale fotoaparát ani počítač je neumí běžným způsobem číst. Poporosil jsem tedy svého hodného bývalého spolužáka Daniela Březinu, jestli by se nepokusil z karty něco vyšťourat. A ono Aleluja - povedlo se mu to! Za existenci těchto fotografií [size=150]→ [/size] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1609]Schůdky[/url] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1653]fotka[/url] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1606]fotka[/url] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1611]fotka[/url] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1615]fotka[/url] vděčím šikovnému Danovi. [/color][/i]
V Yazdu to bylo super. Už jsem do tohoto města přijel během 14 dnů potřetí, ale stále mě neomrzelo. Předpověď počasí byla akorát na smažení vajec na slunci, ostatně jako každý den mého pobytu v Íránu, a tak bylo v úzkých stinných uličkách velice příjemně. Můj pozitivní dojem z celého města ještě umocnil nákup točené zmrzliny u stánku na ulici: Zmrzlinář mi ji v kornoutku podal a platbu s úsměvem kategoricky odmítl. Jenom bylo blbé, že jsem musel celých těch 8 hodin mít na zádech batoh. Nebylo ho kam odložit.
Do Tabasu jsem dorazil asi v 20:30 a byla už úplná tma. Autobusák je až za okrajem města a tak jsem zalezl do pouště, povečeřel poslední pytlíkovou brokolicovou [imgsize=60,25]https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1655[/imgsize] a pod širým nebem ulehl. Leželo se mi celkem pohodlně, ale musel jsem se postupně oblékat a stále mi byla zima. Po dlouhé době jsem měl na sobě všechno oblečení, které jsem v batohu měl a stále mi byla zima. Na ten nemilosrdný pouštní žár jsem čekal jako na smilování.
[color=#0080FF][size=150]22.8.2006 Hmyzí safari a hotel bez placení[/size][/color]
Zaplaťpánbů, přišel. Když jsem se rozhlédl, zjistil jsem, že kousek dál za městem (asi 2 km od jeho kraje) je nějaký zelený pruh – zřejmě oáza.
[i][color=#FFFFBF]Zpětně bych doplnil, že po probuzení jsem zjistil taky to, že jsem si v noci lehl do vyschlého vodního koryta, [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1626]kterými byla okolní poušť protkána[/url]. Jak mě život naučil na dalších cestách, stavět se do cesty vodě se nemusí vyplatit. A v poušti obzvláště. Může se klidně stát, že o pár kilometrů proti proudu přijde přívalový liják (ano, v poušti sice prší velice zřídka, ale když už zaprší, tak to stojí zato) a já bych byl spláchnut z místa. Jinak bylo celou noc takřka bezvětří, ale párkrát mě v noci vzbudil velmi silný poryv větru. Rozespalý jsem instinktivně chytal do náruči všechny své věci, aby mi neuletěly. Později jsem viděl, že se pouští pravidelně prohání [url=http://www.youtube.com/watch?v=KlBGhvlchY0][b]vzdušné víry[/b][/url] – a to bylo zajisté to, co mi v noci pod širákem způsobilo zmatek a chaos ve výstroji.[/color][/i]
V žádné pouštní oáze jsem ještě nikdy nebyl. Často jsem o tom snil a proto má cesta zamířila nejdříve právě [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1620][b] tam[/b][/url]. Možná to byly dokonce první divoce rostoucí palmy, které jsem v životě [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1625]viděl[/url]. Také jsem poprvé ochutnal čerstvé [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1624]datle[/url] na zem spadlé – moc dobré. Ale některé z nich, nezralé, jsou ukrutně trpké. Byl bych si tady ještě ve stínu datlových palem zchrupnul, ale došla mi voda a v oáze jsem žádnou nenašel. Cestou zpět pouští směrem k městu jsem našel malý hřbitůvek a pomník s několika malými stromy. Ze země trčela trubka s kohoutkem. K mému údivu z něj tekla čistá a chladná voda! Nikde nikdo, tak jsem si tu kromě načerpání vody trochu přemáchnul prádlo. Suché bylo asi tak rychle, jako kdybych ho hodil do elektrické sušičky. Posvačil jsem a mé na zem spadlé drobky přišel posvačit velký mravenec. Ráno několik těchto opravdu velkých mravenců zkoumalo mě a mé vybavení i na mém nocležišti. Rozhodl jsem se mu nabídnout výzvu - pistáciový oříšek. Mravenec výzvu bez váhání přijal. Bojoval opravdu statečně, s maximálním nasazením své síly oříšek o několik centimetrů [url=http://www.youtube.com/watch?v=IdBsrRo9gnQ][b]odtáhnul[/b][/url], ale nakonec to vzdal. Ale já jsem jeho snahu odměnil rozlámáním jádra na menší kusy, aby si je mohl pohodlně odnést za svojí velkou rodinou. Hned nato se mi naskytlo další zajímavé pozorování - dva sršni byli zcela ponoření do [url=http://www.youtube.com/watch?v=bmjUhdu8cak][b]činnosti[/b][/url], při které se lidé obvykle neradi nechají pozorovat. Rozhodl jsem se tedy, že natočím supermakro porno. Můj objektiv se při jejich intimní chvilce přiblížil až na jeden centimetr od jejich propletence. Při představě rozzlobeného sršně se mě zmocnila obava, jestli jim takový zásah do soukromí náhodou nebude vadit. Když spolu byli hotovi, jeden z nich (určitě ten chlap) [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1623]se na mě výhružně podíval[/url], ale pak oba pokojně odletěli každý na opačnou stranu. Když jsem si ještě vyslechl [url=http://www.youtube.com/watch?v=eQvLZZ1mOYA][b]krásný a zvláštní zpěv[/b][/url] nějakého ptáka, bylo načase konečně vyrazit do města a najít ubytování. To bývá v centru a šel jsem tedy do centra. Ale ani po delším nahodilém bloumání mezi ulicemi se žádný hotel neukázal. Když jsem konečně otevřel svou línou hubu, bylo mi sděleno, že ve městě je jediné ubytovací zařízení a to na jeho okraji. Už jsem byl dost utahaný – batoh s celou polní výbavou se na větší vzdálenost přecijen pronese a z toho, že jsem ho zbytečně vláčel pár kilometrů do centra a zpátky ven, jsem neměl přílišnou radost. Když jsem vyšel ze stinných ulic do širších prostranství, odpolední slunce se do mě naplno opřelo a začla kolem mě jako hejno vos kroužit skupina dorostenců na fichtlech a něco na mě povykovali. To mě vždycky dokáže rozladit. Ale jeden z nich zastavil, pokynul, abych nasednul a dovezl mě k tomu hotelu. To mi udělalo radost, protože ten den už jsem v těch nohách něco měl – a to přes poledne a v té nejpoušťovatější žhavé poušti.
Jenže pan hoteliér chtěl čtvrt milionu riálů (625,- Kč) a to je moc. Po mém odmítnutí ještě slevil na 150000, ale to se mi pořád nelíbilo. I když to byl jediný hotel ve městě, vydal jsem se hledat jiný – a našel! Skromný, ale dostačující. Pokoje nebyly omítnuté, v zárubních chyběly dveře (vlastně i zárubně chyběly). Okna v otvorech také chyběly. Netekla tu voda, ba ani toaleta nebyla k dispozici. Zvláštní hotel. Dokonce na něm ani nebylo napsáno, že je to hotel a vypadal úplně jako rozestavěný barák. Batoh jsem si uložil do skříně v podobě velké díry v zemi, přikryl ho igelitem a vyrazil do města. Ale teď vážně: ve skutečnosti to BYL rozestavěný a napůl do země zapuštěný [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1643]barák[/url]. Byla to celá rozestavěná městská čtvrť. Takže jsem doufal, že mi skříň nikdo nevyklidí, nebo že barák náhle nezačnou dostavovat.
Město mě opravdu okouzlilo. Všude rostou palmy a pomerančovníky. K večeři jsem si koupil ukrutně levný chleba (přímo z [url=http://www.youtube.com/watch?v=fAfn6QcHExc&feature=youtu.be]pece[/url] vytažený), cibuli a kousek sejra. Sedl jsem si do parku a moc mi chutnalo. Po jídle jsem si dal ještě malou procházku mezi palmami a poté se odebral do svého hotelu bez placení. Batoh na mě naštěstí čekal ve „skříni“.
[color=#0080FF][size=150]23.8.2006[/size][/color]
V ruině se spalo skvěle a oproti minulé noci mi bylo teplo akorát. Naštěstí nikdo nepřišel v noci ani ráno. Toho jsem se právě bál a taky se mi o tom zdálo. Ale hned po otevření očí mi dobré ráno popřál [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1630]nádherný veliký brouk[/url]. Né nějaký ošklivý šváb, ale krásný ušlechtilý brouk. Opět jsem si uložil batoh do „skříně“ a přikryl igelitem. Nevěděl jsem, kudy mám z domu odejít, aby mě nikdo neviděl. Většina těchto nedostavěných domů je totiž obydlených. Na první pohled z dálky vypadají jako hrubé stavby, ale při bližším pohledu zjistíme, že k jedné či dvěma místnostem přimontovali okna a dveře a obývají ji. Při odchodu jsem zjistil, že takto obývaný byl i ten „můj“. „Hoteliér“ seděl před domem na opačné straně, než kudy jsem stavení opouštěl. Je to vidět i na [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1643]fotografii[/url]. Doufal jsem, že nikdo neotevře moji „skříň“. Zmocnil se mě špatný, nejistý pocit. Kdybych přišel o batoh, bez věcí bych asi hned odjel do Teheránu a cesta by skončila letem do Prahy.
Ten den jsem se hodně naťapal. Hledal jsem slavnou [url=http://www.flickr.com/photos/blossom202004/909778447/]zahradu[/url] s kaskádovými jezírky a fontánami. Jednak jsem měl línou hubu a jednak mě bavilo objevovat nové a nečekané věci a taky jsem očekával, že na tu zahradu nakonec narazím. Našel jsem akorát spousty [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1637]políček[/url] a spletitou síť zavlažovacích [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1634]kanálů[/url], kudy proudila chladná a průzračná voda. V pouštním vedru působila proudící chladná voda a stín všudypřítomných datlových palem velmi osvěžujícím dojmem.
Ovšem čas se naplnil a byl čas vyrazit na další cestu. Došel jsem na autobusák, abych zjistil, kdy jede autobus na Kermán ([size=200]کرمان[/size]). Jede v sedum, ale musím přestupovat v Deyhuku ([size=200]ديهوك[/size]). Do sedmi zbývaly dvě hodiny, byl tedy akorát čas na to dojít do ruiny pro batoh. Moc jsem se bál, že tam nebude. Byl tam. Rozestavěný dům začli dostavovat. Naštěstí ten vedlejší.
Mrzelo mě, že jsem nenašel tu zahradu Bagh-e-Golshan. Cestou zpátky na autobusák mě potkal sympatický tlouštík na motorce, který měl velkou chuť vozit mě po městě a ukazovat mi zajímavé věci. Škoda, že jsem ho nepotkal dřív! Namítal jsem, že mi za půl hodiny jede autobus, že nemám čas. Ale on argumentoval, že všechno stihneme. Zavezl mě do té zpropadené zahrady Bagh-e-Golshan, kterou jsme si během pěti minut v poklusu prohlédli. Na focení už nebylo světlo a čas už vůbec ne. Během těch pěti minut mi také odprezentoval celou historii zahrady. Jinak mi také řekl spousta zajímavostí o městě. Tabas v roce 1979 postihlo ničivé zemětřesení (o síle 7,5 richterovy st.) a město srovnalo se zemí. Byly tu kouzelné starodávné budovy z bláta (podobně jako v Yazdu), které se zbortily jako domečky z karet. Všiml jsem si, že ve městě není ani jedna zajímavá budova. Samé [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1640]obyčejné[/url] přízemní domy postavené po zemětřesení a jeden jako druhý. Výjimku tvoří velká [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1627]mešita[/url] na kraji města. Je nádherná, obklopená [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1628]palmovým[/url] [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1656]parčíkem[/url], ale nepochybně se jedná o repliku té původní. Podobný [url=http://www.cestyapamatky.cz/cesty/iran-2007/dilo-zkazy-bam]smutný příběh[/url] se odehrál v roce 2003 ve městě Bam. Naměřili tam otřesy o síle 6,5 Richterovy stupnice. Podle fotek z internetu soudím, že celé město bylo podobné, jako historické centrum Yazdu, ale ještě malebnější.
Tabasu je škoda. I teď je to krásné město. A co teprv tehdy, když bylo plné hliněných domů s kupolemi jako v Yazdu.
Dědek mě ještě zavezl před svůj dům, aby mi vyštrachal CéDéčko se svými fotkami jako dárek zdarma. Pak mě zavezl na autobusák a potřásl mi rukou. To všechno se odehrálo během dvaceti minut.Byla to taková privátní blesková prohlídka města a to zcela zdarma včetně cédéčka! Jen tak, pro radost.
Od té chvíle jsem měl následující dva dny trochu smůly. Všichni mě ujišťovali, že v Deyhuku [size=200]ديهوك [/size]vystoupím na asfalt a za hodinu na tomtéž místě nastoupím do jiného autobusu, který jede do Kermánu. Poprosím ho, aby mi u Nayband ([size=200]نای بند[/size]) „přibrzdil“ a já vyskočím. V Deyhůku mě z autobusu vysadili u policejního checkpointu (místo, kde je silnice rozšířená a kde stává policista a zastavuje a [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1648]kontroluje auta[/url]. Za hodinu projelo asi 50 autobusů, ale já jsem neměl sílu už za tmy do každého z nich vlézt a zeptat se, jestli jedou do Kermánu ([size=200]کرمان[/size]). Vzdal jsem to asi u dvacátého, jehož šoféři si ze mě utahovali. „Jedeme do Esfahánu. Ale pojeď s námi, Esfahán je hežčí než Kermán.“ Došla mi trpělivost a padlo rozhodnutí vyhledat místo pro nocleh. U Check-pointu poblíž města Deyhuk na mě čekal [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1647]„hotel“[/url] podobný tomu v Tabasu. Neváhal jsem a ubytoval se zde. Jako nejvhodnější [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1645]ložnice[/url] mi přišla místnost bez oken uprostřed stavby, kam nebude táhnout. Nejspíš to má být koupelna. Byla to dobrá volba. Návštěva nepřišla, had ani štír mě nekousli, vyspal jsem se dobře a bylo mi teplo. [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=1646]Výhled z okna[/url]
[image]1657[/image][image]1609[/image]
Yazd - schůdky v minaretu Amir Čakmak .... / ...stejné schody před odjezdem do Teheránu a po návratu z teheránu
[image]1653[/image]
Yazd - odpočívání se stínu minaretů [url=https://fotonomad.cz/forum/gallery/image.php?album_id=3&image_id=263]Amir Čakmak[/url]
[image]1606[/image][image]1611[/image]
Pohled na Yazd z výšin Amir Čakmak
[image]1613[/image]
Yazd - když jdete do mešity, bačkůrky nechte před vchodem.
[image]1614[/image]
Ač se to nezdá, tohle je součást mešity. Tady si máte před modlitbou umýt nohy.
[image]1618[/image]
Cestou z Yazdu do Tabasu. Když se v poušti staví nová a lepší silnice, postaví se vedle té staré. Ta stará zůstane na místě a nikomu to nevadí. Na písek a kamení zbude pořád místa dost.
[image]1619[/image]
Koráb, který mě dovezl z Yazdu do Tabasu
http://www.youtube.com/watch?v=bmjUhdu8cak
[image]1622[/image][image]1621[/image]
Oáza u Tabasu - pářící se sršni
[image]1625[/image][image]1620[/image]
U Tabasu - hurá, poprvé vidím z blízka palmy v poušti!
[image]1628[/image][image]1656[/image]
Krásná tabasská mešita
[image]1642[/image][image]1632[/image]
Tabas - uvnitř mešity...../.....zívající paní
[image]1633[/image][image]1636[/image]
Tabas - když tady v tom hicu makáte na poli, občasný odpočinek ve stínu palmy je potřeba
[image]1652[/image][image]1644[/image]
Tabas - hrajeme si s vodou .... / .... západ slunce nad Tabasem
.
.
.
[align=center][highlight=#80bf40][size=150][b][glow=red]Zatím konec! Na pokračování se pracuje! :grin: (poslední část přidána 02.11.2012)[/glow][/b][/size][/highlight][/align]
[align=center](a pokud se na pokračování nepracuje, tak můžete pokračování urgovat emailem na adresu libur zavináč seznam tečka cézet)[/align]
.
.
.
[b][size=150][align=left][url=https://fotonomad.cz/forum/viewtopic.php?f=112&t=648&start=8]Předchozí část deníku zde[/url][/align][/size][/b]