Firma Canon oznámila novou generaci „pětkových“ fotoaparátů bezzrcadlovku Canon EOS R5 Mark II. Jde sice teprve o druhou generaci eR pětky, ale kdybychom nezměnili bajonet, tak to bude už Mark VI.
Pár informací před časem uniklo a zdá se, že se zdroje celkem dobře trefily. Bohužel to ale tak úplně neplatí o ceně. Ta je o $300 vyšší než se čekalo, tedy $4299. V Evropě to bude ještě o něco horší – R5 II bude stát €4799.
Abychom se ale nevěnovali jen nepříjemnostem, tak tady je „důležitá“ část specifikace:
- 45 MPx stacked (skládaný) CMOS snímač.
- Výběr zaostřovaného objektu pro automatické ostření okem.
- Snímání rychlostí až 30 fps bez stmívání hledáčku.
- Stabilizace obrazu v těle s účinností až 8.5 EV (expozičních kroků), v součinnosti s objektivem.
- Focení před domáčknutím spouště (JPEGy).
- 8K Raw video až do rychlosti 60p.
- Canon C-Log2 profil.
- Waveform a zobrazení falešných barev.
- Automatické zaostřování trénované pro určité sporty.
- Zvětšování a redukce šumu po vyfocení pomocí umělé inteligence (že bysme začali brát vážně smártfouny?).
- 2 sloty na paměťové karty (1x CFexpress Typ B, 1x UHS-II SD).
- Výběr ze tří různých vertikálních držáků.
Největší novinkou je stacked (skládaný) snímač, který umožňuje mnohem rychlejší čtení dat než bylo možné u dřívějších technologií snímačů. Díky tomu může R5 II natáčet 8K videa o rychlosti 60p a fotit rychlostí 30 fps. Pokud se vám zdá, že je 30 fotek za sekundu hodně, tak se dají nastavit i nižší rychlosti: 20, 15, 10 nebo 5 fps.
R5 II má duálně pixelový AF, což znamená, že na každém pixelu jsou dvě fotodiody a díky tomu lze používat téměř celý snímač pro automatické ostření s fázovou detekcí. Bohužel nemá křížové uspořádání duálních pixelů jako R1 (jestli jsem to pochopil správně, tak jde o to, že ty dvě fotodiody jsou na některých pixelech vedle sebe a na dalších nad sebou, což zlepšuje ostření při focení nastojato), ani neumožňuje uložit duálně pixelová raw data z obou fotodiod samostatně jako to uměla první R5 a což asi nikdo nepoužíval (ale můžu se mýlit).
Ovládání zaostřování okem
R5 II má stejnou verzi ovládání zaostřování okem jako Canon R1. V dřívější verzi u Canonu R3 to funguje tak, že se podíváte na to, na co chcete zaostřit a po polopromáčknutí spouště nebo zmáčknutí tlačítka AF-On začne foťák zaostřovat tam, kde si myslí, že se díváte.
Nová verze zaostřování okem má širší snímač oka a lepší algoritmus, který by měl líp fungovat, pokud je oko dál od hledáčku, což uvítají lidi s brýlema (taky by tam mělo být rozpoznávání brýlí, díky čemuž bude docházet k méně chybám kvůli čočce mezi okem a hledáčkem).
Pomocný procesor „Digic Accelerator“
R5 II má stejný pomocný procesor jako Canon R1, který umožňuje hlavnímu procesoru, aby se věnoval důležitým věcem jako je komunikace s objektivem a měření vzdálenosti zaostření, zatímco pomocný procesor se využívá pro novější funkce založené na AI a kromě toho pomáhá i s komplexnějším měřením expozice a vyvážením bílé.
Focení před domáčknutím spouště
A zase podobně jako Canon R1 tak i Canon R5 II umí zachytit až půl sekundy akce před tím, než se domáčkne spoušť (spoušť musí být polopromáčknutá). Kromě toho lze zachytit i 3 nebo 5 sekund videa.
Automatické zaostřování s prioritou akce
Pro sportovní fotografy je tohle jedna z největších novinek, která se do R5 II dostala z R1. Jde o to, že inženýři dokázali vytrénovat AF na určité sporty, takže fotoaparát umí rozeznat, jak v určitých akcích vypadají těla hráčů různých sportů. Foťák dokáže sledovat balón a na základě toho určit, který hráč je právě důležitý. Např. u fotbalu je fotoaparát schopen rozlišit kopnutí, hlavičku, krátkou a dlouhou přihrávku, kličku, odkop z místa, vychytání brankářem, vhazování a skluz.
Pro začátek bude mít Canon R5 Mark II režimy pro fotbal, košíkovou a volejbal. Zatím se neví, jestli přibudou další sporty, ale přes firmware by to mělo jít.
Automatické zaostřování s prioritou předem určených lidí
V R5 II si jde předfotit do paměti fotoaparátu lidi, na které se má zaostřovat. Pokud je foťák najde třeba ve skupině lidí, tak na ně bude zaostřovat. Dokonce jde zadat jednotlivým lidem prioritu a tak třeba na svatbě se bude ostřit nejdříve na nevěstu, pak ženicha, následně svědka atd. Celkem jde zadat až 10 setů po 10 lidech.
Zvětšování a redukce šumu po vyfocení pomocí umělé inteligence
Podobně jako R1 tak i R5 II nabízí zpracování vyfocených fotek pomocí UI.
Konkrétně jde o dvojnásobné zvětšení každé strany fotky (čtyřnásobný počet pixelů). Využívá se tu strojového učení a pomocný procesor dopočítává chybějící pixely. Je to něco podobného jako ve Photoshopu nebo Lightroomu. Uvidíme, jestli bude lepší zvětšovat fotky ve fotoaparátu, nebo posléze doma u počítače. Bohužel se při zvětšování používají JPEGy nebo HEIFy a ne Rawy a tak výsledná fotka nebude větší obrázek v Rawu.
Další možností je redukce šumu. Tentokrát se aplikuje na Rawy, ale výsledná fotka bude v JPEGu, který pak ale nelze ve fotoaparátu zvětšit.
Obě možnosti asi budou spotřebovávat baterii a zpracování bude chvíli trvat, tak je nepůjde automaticky používat na všech fotkách.
Rozpoznání rozostření a rozmazání
Mezi další vychytávky patří schopnost rozeznat, jak je focený objekt ostrý. Funguje to tak, že do nejostřejších fotek je přidaný metadatový tag, pomocí kterého jde posléze fotky třídit buď při prohlížení ve fotoaparátu, nebo v počítači za použití Canoňáckého Digital Photo Pro softwaru.
Tato možnost musí být aktivovaná před začátkem focení.
Omezení blikání
Podobně jako u Canonu R3, je i u Canonu R5 II možnost synchronizace fotoaparátu s nejsvětlejší fází světla, které bliká rychlostí 100 nebo 120 Hz a vysokofrekvenční anti blikací režim (anti-flicker), který vyhodnotí míru blikání světelných zdrojů (jako jsou LEDky) a zvolí odpovídající rychlost závěrky, aby se minimalizovaly pruhy.
Tento režim omezí maximální počet fotek na 12-15 fps u elektronické spouště, 8.6 fps u elektronické první lamely a 4.8 fps u mechanické spouště.
Video
Kromě nového snímače, který umí rychle číst vyfocená data (čím rychlejší, tim méně zkreslení), jsou v R5 II vylepšeny možnosti natáčení a přidané funkce z řady kamer Cinema EOS.
Kromě interního natáčení do Rawu je R5 II prvním klasickým EOS foťákem, který bude mít waveform graf, falešné barvy a zebry (proužky), které mají filmaři tak rádi. Dál je na těle dioda, která svítí, když se natáčí, což je fajn pro lidi před objektivem, kteří tak vidí, že se už nahrává.
R5 II umí natáčet 8K Raw video až do rychlosti 60p. To samo platí pro SRAW 4k video, přičemž se používá poměr stran 1.89:1. Ke komprimaci 50p a 60p nahrávky se používá Canoňácký „Raw Light“ formát, aby byla nahrávka menší. Tento formát je podporovaný v DaVinci Resolve i v Adobe Premiere. Pro Apple Final Cut Pro a Avid Media Composer je potřeba nainstalovat plugin od Canonu. Raw video umožňuje trochu větší úpravy světlosti nahrávky, ale rozdíl není tak velký jako u fotek a taky dává větší kontrolu nad šumem a ostrostí.
Kromě toho tu je i možnost 4k videa s rychlostí až 120p a HD až 240p.
Jinak R5 II umí natáčet C-Log2 a C-Log3, přičemž C-Log2 dává větší dynamický rozsah. C-Log2 byl dříve vyhrazen jen Cinema EOS kamerám a nyní je tu tedy možnost kombinovat nahrávky z R5 II s těmato kamerama.
Dále tu je možnost natáčet ve formátech XF-AVC S a XF-HEVC S (opět používané u Cinema EOS kamer a kamkodérů) – oba formáty umí 10bitový 4:2:2. Pokud ale vyberete
4:2:0 tak u XF-AVC se dostanete na 8 bitů a u XF-HEVC S si můžete vybrat mezi 8 a 10 bity.
R5 II pokračuje v podpoře existujících 8bitových H.264 a 10bitových H.265 ve formátu MP4 až do rozlišení 4K, které byly i na první R5.
Dále tu máme možnost natáčení HDR PQ pro zobrazení na HDR obrazovkách.
Duální foto-video
R5 II umí zároveň zachytit na jednu paměťovou kartu UHD 8K JPEGy (7620 x 4230px) a na druhou kartu Full HD video do rychlosti 30p. Budete k tomu potřebovat novou baterii LP-E6P a na obojí (video i fotky) bude použitá stejná rychlost závěrky. U fotek bude maximální rychlost focení až 7,5 fps, která ale závisí na tom, jestli točíte 30p nebo 25p video.
Vertikální držáky
Ke Canonu R5 Mark II půjde přidělat bateriový držák BG-R20, který pasuje i na první R5, R6 a R6 II.
Další možností je bateriový držák BG-R20EP, který má v sobě Ethernetový port s připojením 2.5 Base-T.
A nakonec tu máme vertikální držák CF-R20EP, který má v sobě ventilátor pro chlazení těla R5 II při natáčení videa a Ethernetový port. Na rozdíl od prvních dvou možností nemá na sobě ovládací prvky pro focení nastojato.
V následující tabulce se můžete mrknout o kolik se prodlouží natáčení videa při použití ventilátorového vertikálního držáku CF-R20EP. Jedná se o data, která byla měřená při teplotě 23 °C a která byla publikovaná Canonem (při natáčení ve vyšších teplotách se samozřejmě časy zkrátí). V každém sloupečku jsou dva údaje – první je čas vypnutí natáčení při normálním nastavení a druhý při nastavení na vysokou akceptovatelnou teplotu. V prvním sloupečku jsou časy jen pro samostatný foťák a v druhém sloupečku pro foťák s ventilátorovým držákem CF-R20EP:
Jen tělo normální / vysoká | S ventilátorem na „High“ Jen tělo normální / vysoká | |
8K 60p Raw | 18 min / 18 min | 21 min / 21 min |
8K 30p | 26 min / 37 min | 106 min / 120 min+ |
4K 120p | 22 min / 22 min | 26 min / 26 min |
4K 60p | 45 min / 120 min+ | Bez omezení |
Podrobnou specifikaci najdete na Canonu.cz.
dpreview